Gili Islands - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Maik Knuiman - WaarBenJij.nu Gili Islands - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Maik Knuiman - WaarBenJij.nu

Gili Islands

Door: Maik

Blijf op de hoogte en volg Maik

12 September 2009 | Indonesië, Batavia

Zo daar zit ik dan op de idyllische Gilli Islands, de laatste bestemming voor mijn terugreis richting Nederland. Nu ik dit schrijf ben ik hier net aangekomen en zit ik op een strandstoel op een prachtig parelwit strand met een turquoise blauwe zee. Het enige wat ik hoor zijn de golven die breken op het strand. Een perfecte plek om even helemaal tot rust te komen en alle indrukken van de afgelopen maanden te laten bezinken. De tijd is letterlijk voorbij gevlogen. Nu ik rustig voor mij uit zit te staren richting horizon, besef ik pas echt hoe ontzettend veel ik heb mogen zien en meemaken. Van de mooiste wonderen op aarde tot plaatsen waar de grootste gruweldaden in de geschiedenis zijn gepleegd. Van het beklimmen van de hoogste berg in zuid oost Azië tot het oppeuzelen van een topgerecht op het dak van het Rex hotel in Saigon. Van een van de rijkste landen tot een van de armste ter wereld. En dan nog alle verscheidenheden van culturen en bij behorende mensen die ik ontmoet heb. Dit zal ik niet snel gaan vergeten!
Het voelt eigenlijk maar vreemd. Voor mij is dit het einde van mijn reis, voor een ander zijn de dagen die ik nog voor me heb een vakantie op zich. Ik heb besloten om deze laatste dagen niet meer zoveel te reizen om alles rustig te laten bezinken. Hoe ik op dit prachtige eilandje terecht ben gekomen en hoe ik deze dagen heb ingevuld beschrijf ik hieronder.

25/26 -08-2009 Sandakan, Borneo - Kuala Lumpur, Maleisië
Vanaf Sandakan, Borneo ben ik naar Kuala Lumpur in Maleisië gevlogen. Ik heb ervoor gekozen om deze stad in een dag te bekijken. Gelukkig maar, want het enige echt interessante wat ik kon vinden zijn de Petrona Towers. Dit is momenteel met 452 meter het op vier na hoogste gebouw ter wereld. Vooral in de avond zijn deze identieke torens mooi verlicht. Verder had Kuala Lumpur voor mij niet veel te bieden. De meeste andere trekpleisters zoals China Town, zijn in steden als Bangkok een stuk mooier.

27/28/29-08-2009
Om dus de laatste weken te relaxen ben ik naar Kuta in Bali gevlogen. Wat ik niet verwacht had was een nieuwe kleine cultuurshock. Dacht dat Britten die voor Spanje (Loret) en Thailand (Puket) de ergste toeristen zijn die je kunt treffen. Dat de Australiërs in Kuta, Bali nog erger zijn had ik niet verwacht. Jonge Britten komen veelal naar Thailand om te zuipen, drugs uit te proberen en de prostitutie. Ze zijn erg luidruchtig maar verder heb je er geen last van. Australiërs komen naar Kuta voor hetzelfde, maar gedragen zich een stuk asocialer. Er wordt zulk onrespectvol gedrag vertoond, dat je bijna begrijpt dat hier al twee keer aanslagen zijn gepleegd. Ach eigenlijk is het ook niet zo vreemd, als je ervan uitgaat dat een groot deel van de Australiërs afstamt van de Britse gevangenen die in Australië gedropt zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet iedereen over een kam scheren. Heb ook erg veel erg toffe Britten en Ozies tijdens deze reis ontmoet. Toch had ik er na drie dagen en een paar opstootjes in de kroeg helemaal genoeg van. Heb me een paar dagen vermaakt, maar een tweede Loret hoeft voor mij niet.

30-08 t/m 10-08-2009 Gili Islands
Na vele goede verhalen gehoord te hebben over de Gili Islands in Lombok heb ik de boot die kant op gepakt. Er zijn drie Gili islands, te weten Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air. Het eiland Gili Trawangan, waar ik verblijf is met zijn 800 inwoners het grootste eiland. Dit is een klein Indonesisch paradijsje dat nog niet massaal door toeristen wordt bezocht. Er is geen motortransport te vinden, dat is namelijk verboden. Je kunt echter wel paardenkoetsen (cidomo’s) vinden en fietsen zijn hier ook te huren. Er is geen politie en er worden overal happy mushroom shakes en weed verkocht. Ik verblijf in een houten strandhutje met buiten een zoutwater douche. Verder valt nog regelmatig de stroom uit. Gili T. staat ook bekend als het party eiland en er valt er dan ook voldoende te beleven in één van de tientallen restaurants en bars. Door de ramadan moest wel overal de muziek vanaf 24:00 uur uit. Daardoor was het daarna een beetje saai. Zoals de meeste vrienden van de HTS mij al kennen, heb ik mijn eigen feestje georganiseerd. Heb met een aantal Indo's op het eiland overlegt en die hebben mij geholpen beachpartys te organiseren. Meer dan een afgelegen privé strandje, een kampvuurtje, bier en iemand met een gitaar heb je er niet voor nodig. De eerste avond was zo'n succes dat het al snel bekend stond op het eiland. Uiteindelijk zijn er drie beachpartys geweest, waarvan twee tot zonsopkomst! Al snel hadden we een erg leuke groep van zo'n twintig backpackers. Hiermee hingen we overdag op het strand en gingen we in de avond naar de mini bios, uit eten en daarna stappen. Echt een mega leuke groep.

Ik ga maar weer chillen op het strand!

Hierna nog een paar dagen Bangkok en dan terug naar Nederland.

Groetjes, Maik

  • 12 September 2009 - 16:07

    Fleur:

    De Australiers die jij in Bali en omstreken ziet zijn vergelijkbaar met de nederlanders die naar Loret gaan; geen representief voorbeeld van een doorsnee ozzie dus!
    Tot snel! X

  • 13 September 2009 - 10:11

    Wendy:

    hey maik,zo te lezen heb je t echt fantasties gehad daar,ontzettende mooie foto`s ook! Nu nog ff lekker nagenieten en dan weer trug naar t kouwe kikkerlandje.
    Groetjessss

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Rondje Azië

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2009

Terug in Nederland

12 September 2009

Gili Islands

08 September 2009

Borneo II

03 September 2009

Geen Tsunami

21 Augustus 2009

Borneo, Mount Kinabalu
Maik

Actief sinds 14 Mei 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 28614

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

China

17 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

China

17 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

India en Tibet

10 Juni 2009 - 17 September 2009

Rondje Azië

01 Juni 2005 - 01 September 2005

Voorafgaande reizen

Landen bezocht: