Varanasi, de eerste indrukken van India! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Maik Knuiman - WaarBenJij.nu Varanasi, de eerste indrukken van India! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Maik Knuiman - WaarBenJij.nu

Varanasi, de eerste indrukken van India!

Door: Maik

Blijf op de hoogte en volg Maik

19 Juli 2010 | India, Vāranāsi

Hoi allemaal,

Na 26 uur reizen ben ik eindelijk aangekomen in Varanasi, India. Over een cultuurshock gesproken, weet gewoon niet waar ik moet beginnen.

Varanasi is voor Hindoes de heiligste plaats van India. Het is een soort groot bedevaartsoort, waar mensen voornamelijk komen voor een rituele wassing in de Ganges om hun zonden weg te wassen. Dat het bijzonder is om je in dit water te wassen kan ik begrijpen. Niet alleen de mensen, wassen, zwemmen en spelen hierin, maar ook de honden en runderen. Verder komt het open riool hierin uit. Maar dat is niet alles.
Ik had een prima hotel gevonden en na twee uur ben ik over de Gaths gaan wandelen. Een soort plateaus en trappen behorende tot een tempel of heilige plaats. Hier vinden verschillende rituelen plaats. Na een tijdje wandelen kwam ik bij een Gath waar een ceremonie plaatsvond. Er werden twee doden naar beneden gedragen en gewassen in de Ganges. Na een heel gebeuren begon de crematie, waarbij je alles dus van dichtbij ziet. Dus ook de doden in het vuur. Mensen van hoge kasten worden op plateaus gecremeerd met geurend 'sandalwood', lage kasten aan het water op brandhout en mensen zonder geld worden in een gewaad te water gelaten. De overblijfselen (niet alles vebrand) worden ook te water gelaten en een paar meter verderop door honden opgegeten. Je kunt begrijpen dat ik het bijzonder vind om in dit water te wassen, maar het zelf niet heb gedaan. Andere mensen wassen een paar meter verderop wel hun tanden.

Na dit meegemaakt te hebben, was ik best onder de indruk. Oké, ik ben nu dus echt in India.

Alles nog overdenkend, liep ik langs een oud mannetje (80 jaar) die iets weg had van Ghandi en vriendelijk lachte. Ik ben er naast gaan zitten en hij bedankte mij dat ik even met hem wilde praten. Dat hebben we dan ook anderhalf uur gedaan, zitten filosoferen en praten over het leven, veranderingen in India, spiritualiteit en de wereld. Hij heeft mij veel verteld over zijn leven, zijn geloof en filosofie over leven. Vond het allemaal best interessant. Het mooiste was echter de afsluiting. Ik bood hem een gift aan en hij antwoordde daar best bijzonder op. Hij vertelde dat hij met zijn blouse, broek en slippers voldoende had en met 1.500 Roepies (ca 25 Euro) voldoende kon eten en slapen. Hij legde uit dat sommige mensen hier nog slechter dan de honden op straat leven en vroeg of ik deze mensen mijn gift wilde geven. Hij lijkt niet alleen op Ghandi, maar leeft ook zo. Na vriendelijk en een lange tijd de hand geschud te hebben, gingen we beide een andere kant op.

Met name je zintuigen krijgen hier een ongelofelijke shock, van alle geuren, kleuren, rituelen, drukte, geluiden en enorme hitte. Overdag zie je dus verschillende rituelen, trouwerijen, bedelaars en vrouwen in de mooiste klederdracht. In de avond zie je pas duidelijk dat het een bedevaartsoort is en gaan mensen naar de Gaths, waar een hele ceremonie bijgewoond kan worden. Er lopen allerlei 'holymen' rond die je zegenen en overal walmt de wierook en sandalwood. En ja, ook ik kon eraan geloven en kreeg een mooie stip van bloed o.i.d. op mijn voorhoofd. Veel van die holymen zitten de hele dag te blowen om zo tot een hoger iets te komen. Mij komen sommige over als een soort junks die goed zijn in marketing (zie de foto's). Andere gedragen zich heel anders, bedelen niet en zijn met name bezig met meditatie en yoga.

Vind het moeilijk jullie uit te leggen hoe ik dit ervaar. Ben blij dat ik al veel bij mijn vorige reis heb meegemaakt, want dit overtreft echt alles. De bedelaars, drukte, verkopers, vuiligheid, armoede is hier duidelijk aanwezig. Hier zijn heeft ook iets mysterieus en aparts. Soms lijkt het of je, je waant in een andere tijd. Voor een heilige plaats is het bijvoorbeeld best schoon. Zo strooit men iedere dag met ongebluste kalk om alles schoon te houden, net zoals in de middeleeuwen. Mensen zitten op straat gewoon naast je te poepen en de pis loopt soms over de straten. Alles wordt op de straat gedumpt en het riool is een goot langs de straten richting de Ganges. De armoede is met name te zien aan de kinderen, die helemaal verdwaald rondlopen en als ze te veel bedelen met stokken geslagen worden.

Toch ervaar ik het niet als ongenaam om hier te zijn. Weet de vervelende mensen redelijk van me af te houden, het eten is prima, de slaapplek ook en het is gewoonweg erg bijzonder en interessant om mee te maken!

Foto's kan ik helaas vanwege te weinig tegoed niet op deze site uploaden en tegoed lukt mij vanaf hier even niet. Dus heb ze geprobeerd op de volgende link te zetten:

http://www.facebook.com/album.php?aid=71311&id=1249322749&l=ed13a29aad

Morgen nog een dagje Varanasi en dan met het vliegtuig naar Khajuraho, kamasutratempels bekijken :-)

Groetjes vanuit Incredible India,

Maik

  • 19 Juli 2010 - 21:47

    Geri:

    Ongelooflijk India, inderdaad Maik. En laat reisverslagen maar weer doorkomen. Veel reisplezier in India en Tibet gewenst!

  • 20 Juli 2010 - 11:53

    Thea:

    Ik heb voor jou ruimte betaald voor 100 foto's. De eerste foto's zijn erg indrukwekkend.
    Kus Th.

  • 20 Juli 2010 - 18:07

    Jose:

    inderdaad cultuurschok maar indrukwekkend goede reis verder

  • 21 Juli 2010 - 19:03

    Hanneke:

    Veel plezier en ENJOY!
    Super dat we zo me kunnen genieten!

    Liefs

Verslag uit: India, Vāranāsi

India en Tibet

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2010

Terugblik vanuit Nederland

29 Juli 2010

Mooie ervaring

25 Juli 2010

Khajuraho en Agra

22 Juli 2010

Varanasi II

19 Juli 2010

Varanasi, de eerste indrukken van India!
Maik

Actief sinds 14 Mei 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 28636

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

China

17 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

China

17 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

India en Tibet

10 Juni 2009 - 17 September 2009

Rondje Azië

01 Juni 2005 - 01 September 2005

Voorafgaande reizen

Landen bezocht: